تصفيـه آبهاي صنعتي
نوشته شده توسط : زپو

 تصفيـه آبهاي صنعتي





مقدمه

در هر واحد صنعتی آشنایی با ساختمان دستگاه ها ، طرز کار ، راه اندازی ، مراقبت و بهره برداری درست از آنها از کارهای بسیار ضروری است . لذا متخصصین مربوطه باید با آنها آشنایی کالم داشته تا بتوانند در شرایط عادی به طور شایسته بهره برداری و در موارد اضطراری از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورند .

در صنعت عظیم نفت که اغلب دستگاه ها از لحاظ کاری با یکدیگر ارتباط کامل دارند ، غالبا از کار افتادن یک دستگاه موجب صدمه دیدن یک یا چند دستگاه دیگر می گردد . لذا علاوه بر ضرر مالی که از بسته شدن دستگاه ها عاید می شود ، بسته شدن اضطراری دستگاه ها ، سبب صدمه دیدن و یا احتمالا باعث بروز آتش سوزی و اتفاقات غیر مترقبه می گردد .

در مورد واحد های آب ، بخار ، هوای فشرده ، برق و غیره در پالایشگاه  این امر کاملا صادق است . چه بسته شدن یک دستگاه از این واحد ها اغلب بسته شدن تمام دستگاه های پالایشگاه را سبب می شود . از اینجا وظیفه خطیری را که مراقبین این دستگاه ها بر عهده دارند به خوبی ظاهر می گردد .

بنابراین برای بهره برداری کامل ، آشنایی با ساختمان دستگاه ، تئوری ، کار و نحوه ی بهره برداری و مراقبت از آن حائز اهمیت است .

 

 

روند کلی تصفیه

آب ورودی به مجتمع پتروشیمی از هر منبعی که باشد (سد ، رودخانه یا منابع زیرزمینی) وارد مخزنی با ظرفیت حدود  m31000 می شود . آب ورودی به کارخانه به دو لاین اصلی تقسیم می شود :

یکی از انشعابات وارد مخزنی به ظرفیت حدود  m320000-  10000 (10-20 میلیون لیتر) شده که آب واحد آتش نشانی را تامین می کند .

انشعاب دیگر وارد یک دکانتور جداکننده ی سختی موقت آب می گردد .

معمولا در واحدهای پتروشیمی دو عدد دکانتور جداکننده ی سختی موقت آب وجود دارد که همواره یکی از آنها در سرویس بوده و سالیانه جای آنها عوض می گردد و حجمی حدود 500 m3 دارا می باشد . در ته این دکانتورها یک سری موج گیر به منظور دفع موج آب تعبیه شده است .

در این دکانتور، املاح آب ته نشین شده ولی ذرات کلوئیدی آن ته نشین نمی شوند . از طرفی دیگر ذرات گل ولای چون وزن مخصوصشان بیشتر از وزن مخصوص آب است ، در ته دکانتور ته نشین می شوند.

برای از بین بردن ذرات کلوئیدی از CaO (آهک) استفاده می کنند . به همین منظور آن را با آب محلول کرده تا شیرآهک تولید شود :

CaO + H2o  Ca(OH)2

با افزودن شیرآهک به دکانتور بی کربنات ها تبدیل به کربنات ها می شوند و رسوب می کنند . دو ماده ی دیگر به نام های FeCl2 (زاج) و یا سولفات آلومینیم به شیرآهک اضافه می شود . با اضافه شدن یکی از این دو ماده مرحله ی انعقاد در آب به وجود آمده و ذرات ریز میکروسکوپی پخش شده ی دارای بار الکتریکی نیروی دافعه شان از بین می رود . هم زدن 

خرید و دانلود  تصفيـه آبهاي صنعتي






:: برچسب‌ها: تصفيـه آبهاي صنعتي ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: